Over Liedjesmamma

Karin Holscher (1971), bij kinderen beter bekend als ‘Karin de Liedjesmamma’ heeft Communicatiekunde gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen. Inmiddels moeder van drie kinderen begon ze in 2010 kinderliedjes te schrijven. Van haar hand verschenen verschillende liedjesboeken + CD’s en ook een kindermusical, waarvoor zij alle liedjes schreef.

 

Tegenwoordig treedt Karin veel op in scholen, kinderdagverblijven, kinderziekenhuizen en locaties met verstandelijk gehandicapten. Ook wordt ze gevraagd om voor speciale gelegenheden liedjes te schrijven, zoals de rap 'Samen Drenthe Schoon' en liedjes in de Friese taal ter bevordering van tweetaligheid bij jonge Friese kinderen.

 

Binnen een jaar bracht ze drie liedjesboeken + CD’s uit, waarvan er binnen een jaar meer dan 4.000 exemplaren werden verkocht. Ze schreef twee ‘liedjeskalenders’ die een liedje voor elke maand bieden. Elk liedje past binnen een thema, waardoor het de liedjesboeken naadloos aansluiten bij de thematische werkwijze in het (speciaal) onderwijs!

 

Daarnaast schreef ze vijf liedjes over de verhalen van Anton Tsjechov. Deze liedjes zijn uitgegeven in een geïllustreerd boek, waarin ook de CD en een knutselproject verwerkt is (maak je eigen 3D theater). Met haar liedjesboek ‘Karin de Liedjesmamma Zingt Tsjechov’ leverde Karin een belangrijke bijdrage aan het educatieve Tsjechov-project, welke de 2e prijs won in de categorie primair onderwijs (onderwijsprijs Groningen 2011-2013).

 

In 2013 bereikte Karin de halve finale van de Jonge Ondernemersprijs van het Noorden en van 2013 tot 2015 was ze aangesloten bij Uitgeverij Ziederis, die onder andere de tekst- en muziekschrijvers Ivo de Wijs, Herman van Veen en Frank Groothof vertegenwoordigt.

 

Wilt u meer informatie? karin@liedjesmamma.nl

 

Even voorstellen

Karin HolscherMijn naam is Karin Holscher. Ik ben moeder van drie geweldige kinderen. Toen mijn zoon, Hugo, 5 jaar was, moest hij naar groep 3 om daar te leren lezen en schrijven. Hugo is een vroege leerling en was op zijn 5e jaar helemaal niet rijp voor groep 3. Hij was speels en kon niet lang op zijn stoel blijven zitten. In groep 3 werd Hugo ‘overvraagd’ en binnen een paar weken zag ik mijn extraverte wildebras veranderen in een stil ongelukkig jongetje dat thuis niet meer durfde te zingen en te dansen met zijn zusjes.

Ikzelf heb een belangrijke uitlaatklep: liedjes schrijven. Dus ik dacht: misschien helpt dat Hugo ook. Ik ga een SUPERGAAF lied schrijven over zijn lievelingsdier: de YAK! En ik maak het lied ZO GAAF dat hij wel mee MOET zingen!

 

Diezelfde middag schreef ik de eerste coupletten van het lied over een YAK die het eten van zijn moeder niet lekker vindt en op reis gaat de wijde wereld in! Daar proeft hij allemaal bijzondere gerechten, maar na een tijdje vindt hij dat ook niet meer lekker … jakkibah! Dus gaat hij naar LUILEKKERLAND…

 

Ik zat samen met mijn kinderen aan de keukentafel en vroeg: “Hoe ziet Luilekkerland eruit?” Nou, dat wisten mijn kinderen me haarfijn te vertellen: “Er hangen dropjes in de bomen, het regent limonade, er is een pannenkoekenstrand en er bloeien chocoladebloemen in het gras….”

 

Zo schreef ik mijn eerste kinderliedje samen met de kinderen. En Hugo was trots, ZO TROTS op ZIJN liedje! Hij vertelde het vol vuur op school en zijn juf nodigde me uit om het lied in de klas te komen zingen. De kinderen reageerden dolenthousiast, dus vroeg de juf of ik vaker langs wilde komen. Binnen een jaar schreef ik meer dan 30 liedjes en als ik op school kwam, riepen de kinderen: “Jaaa, de Liedjesmamma is er weer!”

 

Inmiddels heb ik drie liedjesboeken uitgegeven onder de naam ‘Karin de Liedjesmamma’. Binnen een jaar heb ik meer dan 4.000 boeken verkocht en inmiddels word ik ook gevraagd om liedjes te schrijven voor een musical, voor projecten op school, voor TOMKE (in de Friese taal) en voor speciale gelegenheden.

 

En Hugo? Hugo is trots, ZO TROTS: “Dit komt allemaal door MIJN liedje, hè mamma?”

Recensies

Recensie Dagblad van het Noorden:

"Ze begeleidt zichzelf op gitaar, maar bedenkt de liedjes achter de piano. Eerst de melodie, vervolgens de teksten, die Annie M.G. Schmidt-achtig aandoen; soepel metrum, rebelse personages en lekker veel geintjes."

 

Klik op het plaatje voor een vergroting.

 

Inki de Jonge
Dagblad van het Noorden

 

Meer recensies...

 

Recensie na optreden over thema 'pesten':

"Karin schrijft liedjes, die kinderen erg aanspreken. Ze is erg bevlogen en enthousiast en weet alle kinderen hierdoor met haar optreden te bereiken. De kinderen zingen dan ook uit volle borst mee. Als groepsleerkracht werkte ik met de klas (groep 3/4) aan het thema "pesten". Zo had ik Karin gevraagd om met haar liedje "ik ben ik" mede invulling aan het project te geven. De inhoud van het liedje sprak de kinderen zo aan dat de kinderen er nog maanden over na hebben gepraat. Mede hierdoor is er binnen de groep een verandering opgetreden. De kinderen accepteerden elkaar veel beter om wie ze waren en hoe ze reageren. Ook waren ze veel bewuster van hun eigen (on)mogelijkheden. Dit gaf een hele fijne sfeer in de klas."

 

Margrit Wobben

Basisschool de Meent

Schildwolde

 

Recensie na workshop 'Samen Drenthe Schoon':

"We vonden het heel erg fijn dat je bij ons de aftrap hebt gegeven van Drenthe Schoon. Wij hebben het schoolomgeving schoon genoemd. Onze school vindt het erg belangrijk dat kinderen weten wat afval met je omgeving doet en met de natuur. Jij hebt het de kinderen erg duidelijk gemaakt. En zeker met de rap die je de kinderen hebt aangeleerd. We zijn er van geschrokken hoeveel afval we hebben gevonden in onze schoolomgeving. Daarom gaan er nu 4 kinderen uit de groepen 8 elke maandagochtend, een half uur, met de conciërge mee naar buiten. Samen met hem ruimen ze de omgeving op."

 

Agnes de Boer

Basisschool de Borg

Assen

 

 

Recensie over het inzetten van de liedjes in de klas:

"In de 'Liedjeskalender Vet, wat een pret!' staat per maand een liedje, passend bij een thema. Zo zing je in de maand februari over dieren die carnaval vieren en in juni over de zomer. Deze opzet past prima binnen het thematische onderwijs, al zijn niet alle liedjes seizoensgebonden. Bij januari staat bijvoorbeeld een lied over een reis met een raket, te gebruiken bij een thema over de ruimte. In het bijbehorende boek wordt elk liedje afgebeeld in vrolijke tekeningen, die zo uit een kleurboek lijken te zijn weggelopen. De tekst van het lied staat verspreid over 2 bladzijden. Als je het boek dus open slaat, kun je de kinderen naar de plaatjes laten kijken terwijl je zelf de tekst meeleest. Zet de cd met het bijbehorende liedje gezellig op tijdens het werken of fruit eten en de kinderen zullen in no time het refrein mee kunnen zingen. De teksten lenen zich soms voor taaloefeningen (Hammie de hamster woont in een sti-sta-stapelhuis) en woordenschatlessen (de sneeuwvlokjes in het lied ‘Hé, ga je mee’ dwarrelen naar beneden). Bij de liedjes zijn gemakkelijk verwerkingen te bedenken, zo kun je bij het lied over sneeuwvlokken ‘kleedjes’ knippen uit witte vouwblaadjes, en daarmee het raam versieren: de klas vol sneeuwvlokken!"

 

Bianca Oldenbeuving

Recensie op 'Lespakket.net'

 

Recensie na optreden bij kinderen met een verstandelijke beperking:

"Plezier en Karins enthousiasme spatten eraf! Ze begeleidt zichzelf op de gitaar en probeert iedereen erbij te betrekken. Ik zou dit elke dag wel voor onze kinderen willen. Muziek is namelijk DE ingang bij onze doelgroep, waarbij communicatie soms moeilijk is. Naast de gezelligheid, het meezingen en dansen biedt haar muziek ook een opening voor contact. Het is een hele kunst om dat te bereiken." 

 

Bertha van der Molen
KDC De Kleine Beer
Groningen

 

 

Toon minder